MARGRETHE KVALHEIM, MARIT SOLUM SMAASKJÆR OG AASHILD NITTER
”Mykere, villere og mer mystisk…”9.-20. September 2020
3 kunstnere byr på malerier og tegninger. De møttes under kunstutdanningen på Nydalen Kunstskole og har siden holdt kontakten. Dette er deres andre utstilling sammen på Galleri Albin Upp.

Aashild Nitter
Malerier
Intuitiv spontanitet
Nitter  skaper sin kunst gjennom en intuitiv prosess. Spontant og med fri penselføring oppstår deler på lerret som sammen utgjør en helhet. Flater og rytmer dannes, det oppstår en flyt i bildene som bygges opp av intuitiv spontanitet. Likevel ligger det en gjennomtenkt idè som binder komponentene sammen til en helhet og til det estetiske uttrykket. Maleriene er preget av åpenhet, lekenhet og abstrakt rytme.
Betrakteren må gjerne assosiere, men maleriene åpner for mangfoldige tolkninger og beskrivelser.
Ønsket er at betrakteren lar øyet vandre i de abstrakte formene og lar tankene flyte slik at egne historier og erfaringer skapes.
Maleriene bygges opp ved at blekk møter vann, hvor hun undersøker og synliggjør forskjellige flater som oppstår. Akrylmaling legges lag på lag, og sammen med innslag av kull og pastellkritt forsterkes flatene. Enkle, men også spenstige fargekombinasjoner settes sammen til dynamiske komposisjoner som gir opplevelse av vekst, flyt og bevegelse.
Nitters bilder  er ofte uten tittel, som sammen med den åpne komposisjonen gir mer rom for at betrakteren finner sine egne uavhengige tolkninger, historier og svar.
www.aashildnitter.com

Margrethe Røsnes Kvalheim
Malerier
Harmoni – min bakgrunn
Kvalheims yrkesliv har i store deler bestått i å bruke hennes sans for form, farge og estetikk. At de tre elementer må fungere sammen. Hun liker motsetninger, at det ikke blir for snilt. I interiør må det skje en dynamikk, men gjerne også ro og glede, noen ganger energi og litt mystikk.
Kunst & Interiør
Ved siden av å være billedkunstner selv, og jobbe med andres kunst på veggen, driver Kvalheim sitt eget firma innen Interiørdesign. Hun liker og jobber med nesten alle stiler, men personlig har hun en forkjærlighet til et interiør som er blandet av industristil, fransk land-stil med komfortable gode sittemøbler og gode tekstiler samt innslag av tre, kurv, resirkulert tre og naturmaterialer. Dette gir et godt utgangspunkt til Kvalheims (og andres) moderne abstrakte malerier. Det er selve blandinger av disse stiler som gir den riktige stemning, og dette er noe hun etterstreber å uttrykke i sine malerier.
Inspirasjon
Farger og mønstre har alltid opptatt henne. Hun liker ikke glatte, blanke flater. Kvalheim foretrekker taktilitet, at maleriet viser spor og riper, hun jobber mye med overflaten for å lage en dybde i verket. Hennes bakgrunn er ofte synlig i hennes male og tegnspråk. Som treverk, tekstil og søm. Søm og det å jobbe med stoffer har alltid vært i Kvalheims liv.
Hennes inspirasjon kommer av alt hun ser og opplever, gjerne det som er annerledes, som ved reiser til steder som lever på en annen måte enn hun selv gjør. Det kan være Vietnam, Cuba eller Nyksund. Kvalheims nysgjerrighet  driver henne fremover til å oppsøke disse steder, og videre til å forsøke å videreføre den følelsen inn i sine malerier.
Når hun skal male ro, blir det som oftest hav og himmel, som hun aldri blir ferdig med å fascineres av. Den delen av naturen endrer seg hver dag, og Kvalheim elsker de blå fargene. Sjøen gir henne stor lykke.
Maleriet blir til
Under Kvalheims kunstutdanning ble hun beskrevet som en kolorist som skaper spontane og lekne malerier, med en «oppløftet atmosfære og en spennende undertone».
Hennes fascinasjon for det ville og uregulerte kan ofte spores i mine verk. Kvalheim er opptatt av hva som driver mennesker til å gjøre sine valg i livet. Bruddstykker hvor vi opplever å lykkes, små gleder og mørke stunder. Den lille avstanden det er mellom det stygge og det vakre, å ville og ikke ville. Tekster og musikk fra hennes ungdomstid finnes også som informasjon i flatene. Det er en tid med sterk påvirkning, utforskning og opposisjon til det etablerte som fortsatt er til stede i henne. Nysgjerrighet driver Kvalheim fremover til noe hun ikke vet hva er. En tanke, og: «kan jeg få den følelsen inn i maleriet» ? Dette er undringen som driver Kvalheim fremover til stadig nye malestrøk.
www.margretheKvalheim.no

Marit Solum Smaaskjær
Malerier og tegninger
Mer enn 20 år i reklamebransjen. Med skisser, tusj, mac og kundeutvikling. Alltid med streken som verktøy. Med et stort behov for å kunne jobbe med sitt eget uttrykk – og ikke kundefokusert, tok Solum Smaaskjær billedkunstutdanningen: Toårig deltid på Nydalen Kunstskole, deretter 1 år med veiledning på samme sted. I dag jobber hun som billedkunstner og på Nydalen Kunstskole, der hun mest underviser i tegning.
Det viktige uttrykket
Tegning har alltid stått Solum Smaaskjær nært. Og hun har den siste tiden hovedsakelig jobbet med tegninger som uttrykk: Store gråblyantarbeider på lerret og kull på papir i varierende format. Solum Smaaskjær tegner også i maleriene og maler i blekktegningene. Hun inspireres av hverdagen, av de historiene vi bærer på – og også fra sine daglige turer med hunden i skog og mark.
Landskapet forteller sin egen eventyrlige historie
Den eventyrlige skogen. Den norske skogen med gamle, store trær som strekker seg mot lyset. Skogens teppe med utallige vekster og den myke mosen. Alle de vakre fargetonene, lyset, skyggene og stillheten. Solum Smaaskjær søker ro, tilstedeværelse, opplevelse og nyter den gamle skogen i mitt nærområde.
Hun undersøker, bearbeider og sammenstiller naturinntrykk. Det er uterommet, oftest skogen med uendelige variasjoner og størrelser. Et sted som rommer alt fra forutsigbarhet til kaos. Utforsker linjer, fargetoner og uttrykk som kan formidle den eventyrlige opplevelsen.
Solum Smaaskjær jobber med en serie der hun kun bruker gråblyanter på bomullslerret. Hun fascineres av godt håndverk, tålmodighet og det å stå i arbeidene over lang tid.
Bomullslerretet hun tegner på er kraftig seilduk.
Blyantene varierer fra kraftige B8 til harde og spisse H2. Motivet er fra skogen, som besøkes så ofte hun kan i prosessen. Har også foto og skisser tilgjengelig hele tiden. Når en strek settes, er den der for alltid. Kraften i streken er viktig, Solum Smaaskjærs energi og indre stemning kan leses på lerretet. En «rufsevillstrek» mente en hyggelig trønder. Lag på lag vokser motivet frem. Den første uken tegner hun hver dag i flere timer. Deretter blir det en langsommere prosess. Tegner og ser – og planlegger de neste tonene. De store arbeidene på 155×145 har tatt ca. én måned.
Flere av papirarbeidene med blekk/tusj og gouash er laget ute, her setter også naturen fascinerende spor. Solum Smaaskjær jobber med mange lag og mye vann. Noen linjer vaskes ut og andre beholdes. Søker dybden og stemningen som hun føler i naturen. Solum Smaaskjær maler også med akryl, gjerne skogens stemninger i større formater.
www.maritsolum.no